top of page

Hyunjung Kim 김현

The Visage of Water

22 MAR - 27 APR 2024

Art Works

Art Works

Note

Artist Statement

The reflected forms of nature, layered and stacked in a double juxtaposition, are presented as colorful surfaces. Drawing water reveals the symmetrical structure inherent in nature, projecting the unconscious and unstable life of anxious humans hidden beneath the water's surface. The images with ambiguous dual structures, existing on the border between reality and unreality, are reinterpreted as spaces of contemplation, much like layers of water vapor.

 

The process begins with drawing water, an act that is both healing and contemplative. The nuances of the ambiguous boundaries, where projections of water's phenomenological qualities intersect with symmetrical structures and double juxtapositions, form the foundation of the artwork. The recurring symmetrical structure, reminiscent of decalcomania, represents the psychological structures of anxiety, obsession, and the unfinished nature of life as unsettling illusions about the complete form experienced in reality.

 

The artwork is predominantly shaped and reinterpreted based on water. Expressing and aspiring to the unconscious world within water is the foundation and essence of the artwork. Similar to the characteristics observed in color field paintings, where a single color occupies a large surface and extends infinitely beyond the canvas, the aim is to create a sense of colors floating on the plane, becoming visual language. Additionally, through the phenomenon of water projection, it is interpreted as an attribute that constantly obsessively contains the individual, the transcendental and the world, life and death. Using the structure and nuances of nature as a medium, it creates images that question the boundaries between reality and unreality, leaving traces of preserved natural forms. To portray the preserved, vacuum-like state of nature, the concept of double juxtaposition is employed as a sculptural technique. The juxtaposition creates a dual structure between the forming surface and the background plane, refining the background plane into a unified flatness that conveys abstract depth. The unreality inherent in this double juxtaposition is reinterpreted as a forest of illusions, accumulating like water vapor.

 

Life is entangled with unresolved ambiguities. It exists as an incomplete phenomenon of nature, repeatedly dispersing and converging like elusive fog. The forest of illusions represents the uninterpreted shadows of contemporary individuals, who desperately seek self-preservation. The restless illusions are an emptiness that remains unfulfilled, just like the obsession with symmetry. The preserved space expresses this hunger while simultaneously narrating the abundance of existence itself. Within the projected relationship between nature and humanity, countless questions about human life arise. It becomes the source of creativity for individuals and a narrative of relational significance that generates numerous meanings.

물에 비친 자연의 형상을 이중적 부조형식으로 겹겹이 쌓아 올린 색면으로 보여준다. 물 그리기는 자연이 갖는 대칭의 구조를 통해 마치 물 표면 아래 감춰진 불안한 인간의 무의식과 불안정한 삶을 투영한다. 실제와 비현실의 모호한 경계에 있는 이중 구조의 이미지들은 물이 만들어낸 수증기처럼 겹겹이 쌓여 사색의 공간으로 재해석된다.

 

작업은 물 그리기로 시작된다. 무언가에 비추어 보는 행위는 꽤나 치유적이며 사색적이다. 물이 갖는 투영적인 현상을 틀로 자연이 갖는 대칭적 구조,이중적 부조 형식의 평면, 평면 위로 떠다니는 색면회화의 총체적인 분위기 위로 겹겹이 쌓여가는 모호한 경계에 대한 뉘앙스는 작업의 기반이 되는 요소이다.작업에서 반복적으로 드러나는 대칭적 구조- 데칼코마니 구조는 삶과 현실에서 느끼는 완전한 모습에 대한 불안한 환각, 강박, 미완성의 삶이 만들어내는 자연과 내면의 심리적 구조물이다.

 

작업은 전반적으로 물을 기초로 형상화되고 재해석되어진다. 물이 가진 무의식의 세계를 표현하고 지향하는 모습은 작업의 기초이자 형식의 근본이다. 물이라는 성질을 통해 색면회화에서 나타나는 특징처럼 하나의 색이 큰 면을 이루고 캔버스 전체에서 색을 칠해 화면 밖으로 색이 한없이 연장되는 느낌을 추구한다. 그것은 평면 위를 떠다니는 색으로 시각언어가 된다. 또한 물이 투영되는 현상을 통해 개인과 현실 이상과 세계,삶과 죽음이 끊임없이 강박적으로 서로를 담고 있는 속성으로 해석된다.자연의 구조와 뉘앙스를 매개로 질문하며 흔적이 남는 박제된 자연의 이미지 실제와 비현실의 경계의 이미지를 만든다.이러한 박제된 듯한 진공상태의 자연의 모습을 표현하기 위해 조각의 하나의 기법인 부조형식을 착안한다.부조는 형상을 이루는 면과 배경이 되는 면이 이중구조를 이루는데 배경 면을 일괄적으로 평면으로 다듬어 추상적 깊이 감을 나타낸다.이러한 이중구조가 갖는 비현실성이 박제된 자연과 심리적 흔적이물의 수증기처럼 겹겹이 쌓여 환각의 숲으로 재해석된다.

 

삶은 해석되지 못한 모호한 것들로 뒤엉켜있다.흩어지고 모여 들기를 반복하면서 불완전한 안개와 같은 자연의 현상으로 존재한다.환각의 숲은 자기보존이 절실한 현대인의 해석되지 못한 그림자이다.불안한 환각은 대칭에 대한 강박만큼 채워지지 않는 공허이다. 박제된 공간은 이러한 허기를 표현하며 동시에 존재 자체의 충만을 이야기한다.자연과 인간의 투영적인 관계속에서 인간적인 삶에 대한 수많은 물음이 발생된다.한 개인에게는 창작의 근원이기도 하며 수없이 많은 의미로 생산되는 관계적 이야기다.

Review &article

Critique & Article

Critique

Article

CV

CV

1987 Born in Andong, South Korea

EDUCATION

2011 Education Bachelor of Fine Arts in Western Painting,

Andong University, South Korea

SOLO EXHIBITIONS

2023 ldea on the Water, Gallery Eden, Seoul

2023 Color and Face, Gallery GRAPPE, Seoul

2022 Nowhere Landscapes, Gallery Dos, Seoul

2022 Nutfreize Selected Artist Exhibition, KNOT&AG7 Gallery, Seoul

2021 Landscape, Former Seongjwa Church, Andong

2013 Psychological Traces Art . Space ID, Cheongju

 

 

SELECTED GROUP EXHIBITIONS

2024 Tenderfoot 2-Person Exhibition, Samseyoung Artmuseum, Seoul

2023 Kim HyunJung, Kim JaeHyeon Duo Exhibition, Gallery Daon, Seoul

2023 Kim JaeHyun, Kim HyunJung Duo Exhibition, Gallery Glimson, Seoul

2022 The Next MEME in Insadong. Gallery Lamar, Seoul

2022 HIDDEN ARTST Exhibition, Hidden M Gallery, Seoul

2022 Give Us Clear Water, Cheongju City Art Museum, Cheongju

2022 Gallery Glimson Special Exhibition L.E.A.P, Gallery Glimson, Seoul

2021 Lucid: Clear and Distinct, Duo Exhibition, 252 Gallery, Andong

2021 Right Here, Right Now, Gallery Glimson, Seoul

2015 Strange Dream, NaeSeorak Art Village Public Art Museum, Inje

2012 Unfamiliar Neighbor, Shin Museum of Art, Cheongju And over 30 other exhibitions

ART FAIRS

Galleries Art Fair, SETEC, Seoul, Korea

DIAF (Daegu International Art Fair), EXCO, Daegu, Korea

KIAF SEOUL, COEX, Seoul, Korea

Art Busan, BEXCO, Busan, Korea

Volta show, Swiss New York

Art Dubai, Dubai, Art Stage, Singapore

Art Paris, Paris, Vienna Art Fair, Vienna

Residency

2011 Public Air Resudence, Cheongju, South Korea

​김현정

1987 안동 출생

2011 안동대학교 미술학과 서양화 졸업

초대 개인전

2023 Idea on the Water(물위의 이데아), gallery Eden, 서울

2023 Color and Face, 갤러리 그레페, 서울

2022 아무 곳도 아닌 풍경, 갤러리 도스, 서울

2022 너트프라이즈 선정작가전, KNOT&AG7 gallery, 서울

2021 Landscape, (구)성좌교회, 안동

2013 심리적 흔적, 아트스페이스 이드, 청주

주요 그룹전

2024 부드러운발 2인전, 삼세영갤러리, 서울

2023 갤러리 다온 기획 2인전, 갤러리 다온, 서울

2023 그림손 갤러리 기획2인전,gallery grimson, 서울

2022 The Next MEME in Insadong, garllery Lamer, 서울

2022 HIDDEN ARTST전, Hidden M gallery, 갤러리, 서울

2022 맑은 물을 주소서, 청주시립대청호미술관, 청주

2022 L.E.A.P, 그림손 갤러리기획전, 그림손 갤러리, 서울

2021 Lucid : 맑은, 명료한, 252갤러리, 안동 (2인전)

2021 지금 바로 여기, 갤러리 그림손, 서울

2015 동상이몽, 내설악 예술인촌 공공미술관, 인제

2012 낯선 이웃, 신미술관, 청주

레지던시

2011 퍼블릭에어 레지던시, 청주

Exhibition view

 Exhibition View

팔조로고_g-2020.png
bottom of page