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Rene Rietmeyer 르네 리트마이어

KOREA - EXISTENCE

24 SEP - 13 NOV 2022

Art Works

Art Works

Note

Note

EXISTENCE - KOREA

The works in the exhibition, “EXISTENCE – KOREA”, reflects the artists’ dialogue with his surroundings. The Dutch artist Rene Rietmeyer expresses his subjective personal relationship to Korea and several other parts of the world. His works do this with the use of shape, color, texture, composition and his choice of material.

 

By placing paint on paper, wood or metal, or by using simply a colored material itself, Rietmeyer expresses his relationship to his surroundings. His works are mostly executed with oil paint, colors, applied by brush or palette knife, depending upon the series, in many layers or spread in thick coats. The artist sees his work not as painted pictures in a conventional sense, he sees himself rather as a constructor of objects than as a painter.

 

Rietmeyer states that; “The confrontation with your own existence as a human in relation to your own surroundings teaches you many things about priorities and values in life. The communication with other people, either directly or through my work, allows me to make known my thoughts and my presence as a person. But, ultimately, my work is nothing other than the proof of my existence. Not much different than the 30,000-year-old handprint of the painter in the Chauvet cave in France.”

 

My works do not simply reproduce visual representational images of a subject. The emotionality and subjectivity of my concept are an expression of my own existence and personality. I create an atmosphere that mirrors my very personal subjective thoughts about the subject.

 

My Boxes create an atmosphere. They transport my emotional and intellectual relationship with the subject using form, color, texture, composition and a conscious choice of the material. Whether my work is visually attractive or not, is not relevant. My objects mirror my thoughts concerning life and thereby, at the same time, also say something about me, my life, regardless whether the result is aesthetically attractive or not.

 

My work is therefore more than just an abstract reproduction of perceptions; it includes my reflections, my existence as a human being, as well. The dialogue with my own works heightens also my own awareness of my existence as part of this world. It is an encounter with myself, with me as a person, with my past and my reflections. “Time-Space-Existence” are for me increasingly conscious and important factors.

 

With my ongoing personal development, my awareness concerning life is growing and the confrontation with questions about life itself and my own existence, are taking on increasing importance. The expression of my “here and now” exists in all of my works but especially the Boxes of the series LIFE express my very conscious experiencing of life itself.

 

The confrontation with your own existence as a human being in relation to your own surroundings teaches you many things about priorities and values in life. The communication with other people, either directly or through my work, allows me to make known my thoughts and my presence as a person. 2022 Rene Rietmeyer

​존재 - 코리아

이번 전시 'EXISTENCE - KOREA'에서 소개되는 작품들은 작가와 주변 환경의 대화를 반영합니다. 네덜란드 작가 르네 리트마이어(Rene Rietmeyer)는 한국, 그리고 세계 여러 지역에서 느낀 주관적이며 개인적인 관계를 표현합니다. 그의 작품들은 그가 선택하는 재료의 모양, 색상, 질감, 구성을 통해 이를 나타냅니다.

 

리트마이어는 종이, 나무, 금속에 물가을 칠하거나 단순히 색칠한 재료를 사용하여 주변 환경과의 관계를 표현합니다. 그의 작품들은 주로 유채로, 붓이나 팔레트 나이프를 사용하여 제작되고, 시리즈에 따라 여러겹으로 칠하거나 두껍게 바릅니다. 리트마이어는 자신의 작품을 전통적인 의미로 그려진 그림으로 보지 않고, 자신을 화가로서보다는 사물(object)을 만들어내는 제작자로 생각합니다.

 

리트마이어는 이렇게 말한다; "자신의 주변 환경과 관련하여 인간으로서의 자신의 존재와 직면하는 것은 삶의 우선순위와 가치에 대해 많은 것을 가르쳐줍니다. 직접적이든 나의 작품을 통해서든 다른 사람들과의 의사소통은 내가 생각하는 것과 인간으로서 존재하는 것을 알게 해준다. 하지만, 궁극적으로, 내 작품은 내 존재의 증거일 뿐입니다. 프랑스의 쇼베 동굴(선사시대 벽화 동굴 유적)에 있는 3만년 된 화가의 손자국과 크게 다르지 않습니다.“

 

내 작품들은 단순히 피사체(대상)의 시각적인 이미지를 재현하는 것이 아닙니다. 나의 감성과 주관성은 나 자신의 존재와 개성을 표현합니다. 나는 어떤 사안에 대해 매우 개인적이고 주관적인 생각을 반영하는 분위기를 만들어 냅니다.

 

내 박스들은 각각의 분위기를 가집니다. 그것들은 형태, 색, 질감, 구성, 그리고 의식적인 재료의 선택을 통해 어떤 피사체(대상)와의 감성적이고 지적인 관계를 전달합니다. 내 작품이 시각적으로 매력적인지 아닌지는 상관없습니다. 나의 오브젝트들은 삶에 대한 나의 생각을 반영하며, 동시에, 그 결과가 미적으로 매력적이든 아니든 상관없이, 나와 내 삶에 대한 무엇인가를 말해줍니다.

 

그러므로 내 작품은 단순한 인식의 추상적 재현 그 이상입니다. 그것은 나의 성찰, 인간으로서의 나의 존재도 포함됩니다. 내 작품과의 대화는 또한 이 세상의 일부로서 내 존재에 대한 나 자신의 인식을 높인다. 이것은 나 자신과의 만남이고, 한 인간으로서, 나 자신의 과거와 그때의 내 모습들(reflections)과 마주하는 것입니다. "시간-공간-존재"는 나에게 점점 더 의식적이고 중요한 요소가 됩니다.

 

나의 개인적 발전이 지속되면서 삶에 대한 인식이 커지고 있으며, 삶 그 자체와 나 자신의 존재에 대한 질문과의 대면이 점점 더 중요해지고 있습니다. "여기 그리고 지금"이라는 나의 표현은 나의 모든 작품에 존재하지만, 특히 "Boxs of the Life" 시리즈는 나의 삶에 대한 매우 의식적인 경험 그 자체를 표현합니다.

 

자신을 둘러싸고 있는 환경과 관련하여 인간으로서의 자신의 존재와 대면하는 것은 삶의 우선순위와 가치에 대해 많은 것을 가르쳐줍니다. 직접적이든 작품을 통해서든 다른 사람들과의 의사소통은 내가 생각하는 것과 한 인간으로서 존재하는 것을 알게 해준다. 2022 르네리트마이어 (아티스트 노트 중 )

Review &article

Review & Article

Article

네델란드작가, 르네리트마이어

국내 첫 초대전 개최

대구일보, 글/구아영 기자, Sep 25, 2022

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네델란드작가, 르네리트마이어 

​갤러리팔조서 국내 첫 개인전

대구신문, 글/황인옥 기자, Oct 3, 2022

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갤러리팔조, 르네리트마이어 개인전

'Existence - Korea'

매일신문, 글/이연정 기자, Oct 10, 2022

CV

CV

Born in 1957 in ’s-Hertogenbo sch, The Netherlands. After studying psychology in Innsbruck, (Austria), he was the founding director of a private art academy in Greece. Since 1994, he has been concentrating solely on being an artist, which to that point he had only been able to do on the side. From 1994 until now, numerous travels and longer stays in Japan, Germany, Canada, France, Ireland, The Netherlands and the USA, among other places.

After a phase of figurative painting while becoming acquainted with the work of fauvist artists, Rietmeyer developed in Southern France from 1997 on his own art form of the “Boxes”, stimulated by his getting to know American minimal art and the so-called new abstraction. The boxes are three-dimensional objects, most often painted on five sides, which are presented on the wall or on the floor in multi-part, variable installations. Although he works with many various materials, such as concrete, metal, glass, silicone and glue, nevertheless, oil paint remains his preferred material. Departing from the conviction that even a minimalist approach cannot produce a completely depersonalized, “objective” work of art free of emotion, Rietmeyer, with these Boxes (and since 1998, also with his “Objects on Paper”), dedicates himself to the task of making visible the subjectively felt effect of cities and landscapes. This comes about with the purely abstract formal means of color, form, material, surface structure, composition and the installation in space. Rietmeyer has been using his concept in his portrait series for the subjective experience of meetings with certain persons as well.

1957년 네덜란드 슈헤르토겐보에서 태어났다. 오스트리아 인스브루크에서 심리학을 공부한 후, 그는 그리스의 사립 미술 아카데미의 창립 원장이었다. 1994년 이후, 그는 부업으로만 할 수 있었던 예술가가 되는 것에만 전념하고 있다. 1994년부터 현재까지 일본, 독일, 캐나다, 프랑스, 아일랜드, 네덜란드, 미국 등지에서 수많은 여행과 장기 체류가 이루어지고 있다. 야수파 화가들의 작품에 익숙해지면서 구상화의 한 단계를 거친 리트마이어는 1997년부터 프랑스 남부에서 미국 미니멀 아트와 이른바 새로운 추상화를 알게 된 것에 자극을 받아 자신만의 미술 형태인 박스(Boxes)를 발전시켰다. 상자는 입체 오브젝트이며, 대개 5면에 칠해져 있으며, 여러 부분으로 구성된 가변적인 설치로 벽이나 바닥에 설치된다. 그는 콘크리트, 금속, 유리, 실리콘, 접착제 등 다양한 재료로 작업하지만, 그럼에도 불구하고 유화 페인트는 여전히 그가 선호하는 재료로 남아 있다. 리트마이어는 미니멀리즘 의 접근으로도 감정이 없는 완전히 비개인적이고 ‘객관적인’ 예술 작품을 만들 수 없다는 확신에서 출발하여, 이 박스들과 함께 (1998년 이후, 또한 그의 "종이 위의 오브젝트들"과 함께), 도시와 풍경의 주관적인 느낌의 효과를 가시화시키는 일에 전념하고 있다. 이것은 색, 형태, 재료, 표면 구조, 구성 및 공간에서의 설치라는 순수하게 추상적인 형식적인 수단으로 나타난다. 리트마이어는 초상화 시리즈에서도 그의 개념을 특정 인물들과의 만남의 주관적인 경험에도 자신의 컨셉을 사용해 왔다.

1957  Born in The Netherlands
1976-1984  Study of art & psychology, the Netherlands & University Innsbruck, Austria
1981  First solo exhibition in Innsbruck, Austria
1984-1989  Figurative period, mainly etchings, sumi ink drawings and watercolors
1986-1994  Founding Director of the Sommerakademie Griechenland, Greece
1995   Establishing of his studio in the Netherlands
1996-2000  A period of living abroad, France, Germany, USA, Canada & Japan
2000  Establishing of his main studio in Miami, USA
2002  Initiator of the project "Personal Structures"
2014  Initiator of the project "European Cultural Centre"

SELECTED EXHIBITIONS

2022  Gallery Palzo, Daegu, Korea

2022  ECC - Venice Biennale, Italy

2021  JPS Gallery, Tokyo, Japan

2021  MODEM, Debrecen, Hungary

2021  The Antal Lusztic Collection, Transsilvania, Romania

2021  Kudan House, Tokyo, Japan

2020  Gallery Chabot, The Hague, The Netherlands

2019  ECC - Venice Biennale, Italy

2017  ECC - Venice Biennale, Italy

2017  Gallery Cadoro, Mainz, Germany

2015  ECC - Venice Biennale, Italy

2015  2nd Bodrum Biennale, Turkey

2015  MODEM, Debrecen, Hungary

2015  Trio Biennial, Rio de Janeiro, Brazil

2014  Gallery Cadoro, Mainz, Germany

2013  55th Venice Biennale, Italy

2011  54th Venice Biennale, Italy

2010  Georg Kargl Fine Arts, Vienna, Austria

2010  Willem Kerseboom Gallery, Amsterdam, Netherlands

2010  Taglialatella Galleries, Palm Beach, USA

2010  Kunstlerhaus Bregenz, Austria

2009  53rd Venice Biennale, Italy

2009  DJT fine art, New York, USA

2009  Galerie Am Lindenplatz, Vaduz, Lichtenstein

2008  bkhfgallery, Miami, USA

2008  Auden Galerie, Bad Homburg, Germany

2008  Adamar Fine Arts, Miami, USA

2007  Galerie Hafenrichter & Flügel, Nuremberg, Germany

2007  Arti et Amicitiae, Amsterdam, The Netherlands

2006  Galerie De Rijk, The Hague, The Netherlands

2006  Galerie Lausberg - Düsseldorf, Germany

2006  Lukas Feichtner Galerie, Vienna, Austria

2006  Gallery Camino Real, Boca Raton, USA

2005  Galerie Lausberg – Düsseldorf, Germany

2005  Vadnai Gallery, Budapest, Hungary

2005  Ludwig Museum, Koblenz, Germany

2005  White Cube Gallery, Osaka, Japan

2005  Gallery Camino Real, Boca Raton, USA

2004  Gallery Camino Real, Boca Raton, USA

2004  Galerie De Rijk, The Hague, The Netherlands

2004  Gallery Camino Real, Boca Raton, USA

2004  Gallery Camino Real, Boca Raton, USA

2004  Eckert Fine Arts, Napels, USA

2004  Galerie Lausberg - Düsseldorf, Germany

2004  Galerie Roger Katwijk, Amsterdam, The Netherlands

2003  Adamar Fine Arts, Miami, USA

2003  Eckert Fine Arts, Napels, USA

2003  Chiaroscuro Gallery, Scottsdale, USA

2002  BGH Gallery, Santa Monica, USA2001

2002  Galerie De Rijk, The Hague, The Netherlands

2002  Gallery Nine, Amsterdam, The Netherlands

2002  Stadtmuseum St. Wendel, St. Wendel, Germany

2001  Fassbender Gallery, Chicago, USA

2001  Skydoor Gallery, Tokyo, Japan

2001  Gallery Camino Real, Boca Raton, USA

2001  BGH Gallery, LA Biennial, Santa Monica, USA

2001  Eckert Fine Arts, Napels, USA

2001  Simon Patrich Gallery, Vancouver, Canada

2001  Di-Art, Lokeren, Belgium

2001  Galerie Arti Capelli, Den Bosch, The Netherlands

2000  Gallery Camino Real, Boca Raton, USA

2000  Adamar Fine Arts, Miami, USA

2000  Nishida Gallery, Nara, Japan

2000  Coplan Gallery, Boca Raton, USA

2000  MY ArtProspects, New York, USA

2000  Gallery Crillon, Tokyo, Japan

1999  Lewarne Galleries, Vancouver, Canada

1999  Court Gallery, Tokyo, Japan

1999  Adamar Fine Arts, Miami, USA

1999  Galerie Crillon, Tokyo, Japan

1999  Galleria Kontraste, Pietrasante, Italy

1999  Gubaku Gallery, Saitama, Japan

1999  Galerie Crillon, Tokyo, Japan

1999  Lewarne Galleries, Vancouver, Canada

1999  Lipworth Hartman, Boca Raton, USA

1999  M.Y. Art Prospects, New York, USA

1998  Gallery Maree, Vallauris - Cannes, France. etc.

Exhibition view

 Exhibition View

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